Ahad, 7 Mac 2010

kerja di hari cuti...

apasal aku rasa cam pelik jak tajuk entri kali ni? ngehhh..tak kisahlah pelik ka tidak tapi aku mau cakap pasal aku yang kena bekerja di hari cuti ni..urm bagi anggota paramedik macam mereka2 ni memanglah perkara biasa tapi bagi aku yang bergelar trainer ni mengantuk weh..haha (aku pon tak faham kaitan kerja ngan mengantuk ni)..

bangun jak awal pagi tadi aku da ready2 la nak pegi kerja. tadi aku out station la kononnya kerja di luar lab..aku sampai centre point dalam jam 10 la untuk derma darah tu..haha..sampai jak sana aku ngan kak beth terus lepak meja pendaftaran. lega sikit dapat duduk2 time tu.
tapi bila jarum jam mencecah jak angka 1 fulamak tetiba kami jadi sibuk kejap. dari seorang yang santai-santai di meja pendaftaran aku pi sedia ubat la plak untuk penderma darah. tapi tidak lama. lepas tu aku ala2 orang expert la kunun *ayat yang sangat perasan* buat sampling.

sampling ni maksudnya kami memastikan darah yang didermakan oleh penderma tu bercampur dengan antibekuan yang ada dalam beg darah tu dan untuk mengelakkan darah tu dari beku. aku sengaja jak mau buat sampling tadi sebab belum selalu lagi buat sampling kan..aritu sudah belajar cucuk penderma jadi hari ni aku buat sampling..tapi mesti hati-hatilah dan mengamalkan universal precaution..

time aku balik jam 3.30 tu kami dapat suda 30 orang penderma dan tadi kak miah mesej dan bagitau jumlah penderma adalah melebihi dari itu. sungguh hebatkan dan aku sangat berbangga untuk menjadi ssebahagian daripada mereka2 ni yang sentiasa menyelamatkan nyawa..
jadi, aku bukan apa. cuma aku harap kalau terserempak mana-mana hospital atau persatuan yang organize derma darah tu kalau boleh tolonglah derma sebab tanpa korang sedar darah korang tu sudah menyelamatkan nyawa.

pulang jak dari derma darah aku rehat2 kejap dan kemudian terus pergi rumah mertua kak atin sebab esok kami tidak dapat attend kwen abang ipar dia tu. sampai jak sana mood aku memang serta merta berubah dan aku terus jadi happy. besalah kami kan lama suda tidak jumpa..dan apa yang boleh aku cakap adalah aku sangat gembira sekarang..

ya, pasti ada jalan keluar dari setiap kesempitan yang kita lalui..lalala..

2 doakan nina naik pangkat :):

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

derma darah ?

meh meh derma kat l0lly gak. nak 2kg darahhhh !

nina suhaina berkata...

haha..mana ada kg la..orang pakai pain..ngehhh..