Selasa, 12 Oktober 2010

medic lab technologist in the making..

salam..
yeahh..tajuk entri aku kali ni memang super duper tidak boleh blah. okeh okeh ni entri sebnarnya khas untuk jawab pertanyaan annelida . anyway, thanx for following okeh :)

medical laboratory technologist atau dalam bahasa Malaysianya adalah Juruteknologi Makmal Perubatan yang korang boleh jumpa di makmal2 hospital ataupun sesetengah klinik2 kerajaan. klinik swasta pun ada juga dan kalau korang perasan, sekarang ni dah ada banyak makmal swasta yang dibuka contohnya clinipath tu *terpromo lak di situ. haha*..

okeh, MLT ni adalah golongan yang bertanggungjawab untuk menjalankan sebarang ujian sama ada ujian pengesanan ataupun ujian lanjutan untuk membolehkan doktor melakukan diagnosis penyakit pesakit. MLT ni lah yang akan menjalankan ujian dari sesukar2 ujian alat pengesanan dadah sampailah ujian yang mudah macam ujian pengesanan kehamilan..hihi..

okeh, di sesetengah tempat, selain berada di makmal MLT ni juga bertanggungjawab unuk memerhati sesetengah mesin yang terdapat di dalam wad dan melakukan laporan. macam mesin ABG yang digunakan untuk mengesan artery blood gas tu, biasanya setiap wad ada dan tugas MLT adalah untuk melihat keadaan mesin tersebut dan membersihkannya *biasalah kalau guna sampel darah tu mesti ada kesan darah terpercik atau melekat =) *.

selain itu, MLT ni juga korang akan jumpa bila ada blood donation ek..eh tapi jangan salah sangka lak. biasanya dalam satu team yang buat blood donation tu bukan setakat MLT jak tapi ada nurses ngan doktor gak. tapi kalau nak tahu mana satu MLT, pergi jak bahagian periksa kumpulan darah. hah tu memang MLT conquer la tu..haha..

MLT ni memang orang jarang jumpa sebab di makmal jak kan. takda MLT jalan2 di wad melainkan bila adanya prosedur MLT buat begitu macam tuk sesetengah cases. tu memang MLT akan kelihatan la. tapi sedih bila ada orang tanya, "kerja apa?" pastu mestilah jawab MLT kan..tapi kami jarang la sebut MLT tu. haha..its sound very formal. sometimes we just say "lab". but then people will stared at you and asking "lab?" ohh no..eh tetiba terspeaking london lak..memang ramai yang masih tidak tahu MLT ni dan menganggap kami ni nurse.sobsob..

eh menjawab soalan ka suda entri ni? kalau ada lagi mahu tahu tu tanya jak ar.. =)

1 doakan nina naik pangkat :):

Nctrnl berkata...

wow! special for me..
fuh terharuuuu +___+
Ok2 dah menjawab.Perasaan sedih bler org ty kerja apa tue mmg i tahu lah mcm mner..Nasib serupa